Ważą się losy polityki biopaliwowej
2015-02-24

Dziś w Komisji Środowiska Parlamentu Europejskiego posłowie zagłosują nad przyszłością polityki biopaliwowej. Polityka ta miała obniżać emisje z transportu i dać dodatkowe źródło dochodu europejskiemu rolnictwu.

 

rolnictwo, biopaliwa

Niestety, aktualne reguły doprowadziły do konkurencji pomiędzy uprawami na żywność i na biopaliwa. Polityka ta zaostrzyła deficyt ziemi uprawnej na świecie. Pod uprawy biopaliwowe wycina się lasy tropikalne i osusza mokradła, co prowadzi do znacznego wzrostu emisji CO2 w miejsce oczekiwanych spadków.

Jeżeli polityka nie zostanie zmieniona, procesy te będą się wzmagać w kolejnych latach. Spodziewane są wzrosty cen żywności. Powiększenie udziału biopaliw z obecnych 5% do spodziewanych w 2020 8,6% energii w transporcie spowoduje dodatkowe emisje o wielkości podobnej do wprowadzenia dodatkowych 14-29 milionów samochodów na europejskie drogi.

Biopaliwa są też droższe niż konwencjonalne paliwo, tak więc utrzymywanie dla nich miejsca na rynku wymaga ciągłych subsydiów. Według danych za rok 2011, wynoszą one dla całej UE ponad 6 mld euro rocznie.

Organizacje zajmujące się ekologią i rozwojem wzywają europosłów, aby naprawili błędną politykę. UE powinna ustanowić limit 5% udziału biopaliw z upraw na gruntach rolniczych, to znaczy na poziomie obecnej konsumpcji. Przy obliczaniu efektu emisyjnego należy brać pod uwagę efekt pośredniej zmiany użytkowania gruntów (ILUC). Należy wprowadzić kryteria ekologiczne dla wszystkich biopaliw, w tym tzw. "zaawansowanych" lub "drugiej generacji".

"Nie możemy pozwolić, aby powiększać zasięg przeciwskutecznej polityki. Jeżeli naprawdę chcemy, żeby transport był bardziej ekologiczny, należy sięgnąć po inne strategie. Duże szanse tkwią w poprawie efektywności paliwowej pojazdów, a także większej elektryfikacji transportu. Spodziewam się, że w przyszłości biopaliwa będą miały niszowe znaczenie tam, gdzie trudno zastosować innych ekologicznych źródeł energii, na przykład w lotnictwie" - mówi Wojciech Makowski, specjalista ds. zrównoważonego transportu w Instytucie Spraw Obywatelskich.

Dzisiejsze głosowanie spodziewane jest po godzinie 15.00. Jest to drugie czytanie tej propozycji legislacyjnej.


Również Copa i Cogeca zabrały głos w prawie biopaliw. Wspólnie z przedstawicielami przemysłu biopaliw w UE, wysłały pismo do posłów do PE, w którym podkreśliły dotychczasowe znaczenie biopaliw produkowanych z upraw roślinnych dla redukcji emisji gazów cieplarnianych w Europie, tworzenia miejsc pracy, ograniczenia deficytu białek  w paszach i poprawy bezpieczeństwa energetycznego. 

Razem z innymi europejskimi stowarzyszeniami Copa i Cogeca wezwały posłów do PE aby – w momencie uzgadniania przepisów dot. przyszłej unijnej polityki w zakresie biopaliw – zagwarantowali, że do 2020 r. przynajmniej 8% paliw wykorzystywanych w transporcie pochodzić będzie z biopaliw produkowanych z upraw roślinnych. Sekretarz Generalny Copa-Cogeca Pekka Pesonen ostrzegł, że jakiekolwiek ograniczenie celów promujących stosowanie biopaliw produkowanych z upraw roślinnych będzie szkodliwe dla wzrostu i zatrudnienia, celów w zakresie energii i klimatu oraz dostaw pasz.

Dodał, że na okres po 2020 r. potrzeba stabilnej i ukierunkowanej polityki ograniczenia emisji dwutlenku węgla w celu wsparcia biopaliw, w tym certyfikowanych zrównoważonych biopaliw produkowanych z upraw roślinnych.


- Oddzielny wiążący cel dla biopaliw zaawansowanych wpisuje się również w dłuższą perspektywę i jest kluczem do umożliwienia inwestycji i promowania rozwoju handlowego sektora równolegle z biopaliwami konwencjonalnymi produkowanymi z upraw roślinnych. Co więcej, sprzeciwiamy się włączeniu pośredniej zmiany użytkowania gruntów (ILUC) do przepisów prawnych, jako że modele, które wykorzystano jako podstawę wprowadzenia czynników ILUC dla dostawców paliw przedstawiających sprawozdania państwom członkowskim, są nie do przyjęcia i nie znajdują oparcia w nauce. Nie uzgodniono ich także na szczeblu międzynarodowym. Nie nadają się one do precyzyjnego oszacowania zakresu zmiany użytkowania gruntów w państwach spoza UE i wynikających z niej emisji gazów cieplarnianych. Powodem tego są uchybienia w weryfikacji danych oraz poważne problemy metodologiczne - czytamy w komunikacie Copa-Cogeca.


Redakcja AgroNews, fot. flickr.com/Wonderlane

Tagi:

powrót

Wydrukuj Do góry strony

Twój komentarz

KOMENTARZ:

PODPIS:

Twój komentarz zostanie wyemitowany po zatwierdzeniu jego treści przez moderatora.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy.

Komentarze

∼Tel.+380505806241 (polsk.), Mail: nieruchomosci@uk [2015-02-26 12:19:26]

Ukraina.Zaklady produkcyjne, przetworni biomasy. Pelleciarni,brykieciarni, tartaki na sprzedaz,wynajem. Szansy dla firm polskich,UE na zajecie rynku wschodniego. Ukraina,Czernihowski obw. Oferujemy kompleksy gospodarcze polozone w zaglebie obszarow rolnych i lesnych.Zaklady produkujace biomase, prasowanych wiazanych kostek.Pelletowanie szerokiej gamy surowcow przy bardzo niskich kosztach drewna,slomy, odpadow w przemysle celulozowo-papierniczym. Tartaki,linie do przetworni biomasy rolnej, granulatu,nawozow naturalnych. Prawidlowe dobranie maszyn produkcji litewskiej,wloskiej itp. W regionie sa stale zapotrzebowanie na uslugi,ekipy drwalskie.Najwieksze kompleksy lesne,hale z trakiem i maszynami stolarskimi.Mozliwosc negocjacji cen.Zapraszamy do wspolpracy wszystkich zainteresowanych. Telefon: +380505806241 (polsk.), E-mail: nieruchomosci@ukr.net Skype:IgorKijow
Europart,ul.O.Teligi 21,lok.24 Kijow 04060 Ukraina

∼szyk [2015-02-26 09:31:29]

zamiast ugorować ,zazieleniac ,zmniejszać produkcje zywnosci to może jednak lepiej produkowąc na biop[aliwa .Bez biopaliw w tej chwili i tak kiepski rynek ca lkiemn by się rozleciał i rolnicy by podpalili europe