zamknij

Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

 
facebook, facebook link, agronews, link do agronews, icon, ikona  google+, google plus, ikona, icon, link, agronews, profil  youtube, yt, icon, ikona, agronews, link, channel, link do kanału youtube

Sejm poparł projekt podwyżek cen paliw
2017-07-13

Rząd funduje nam podwyżkę cen paliw. Wczoraj posłowie przyjęli w pierwszym czytaniu projekt ustawy o powołaniu Funduszu Dróg Samorządowych. Nowe przepisy podnoszą wysokość opłaty paliwowej o 25 groszy brutto na litrze. O zwolnienie rolników z podwyżki walczą organizacje branżowe.

rolnictwo, portal rolny, rolnik, zysk rolnika, paliwo, Krajowa Federacja Producentów Zbóż, Krajowe Zrzeszenie Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych, KRIR

Już tydzień temu informowaliśmy naszych czytelników, że posłowie PiS przygotowali projekt ustawy o powołaniu Funduszu Dróg Samorządowych. Ma on być finansowany ze środków uzyskanych od kierowców w wyniku podwyższenia opłaty paliwowej o 20 groszy na litrze. Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, po doliczeniu podatku VAT paliwa podrożeją o 25 groszy.

Organizacje rolnicze walczą

Podwyżka cen uderzy po kieszeni także rolników.

- W czasie żniw zapłacą nawet 100 zł dziennie więcej za paliwo. Miała być #dobrazmiana, wychodzi bardzo #drogazmiana – wyliczył wczoraj na Facebooku Władysław Kosiniak-Kamysz, szef PSL.

Dlatego organizacje rolnicze apelują o rekompensaty lub zwolnienie rolników z konieczności płacenia wyższej ceny za paliwo. Ponad tydzień temu Krajowa Federacja Producentów Zbóż i Krajowe Zrzeszenie Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych wystosowały pisma do Mateusza Morawieckiego, ministra rozwoju i finansów oraz Krzysztofa Jurgiela, ministra rolnictwa, w których sprzeciwiają się podwyżce opłaty paliwowej dla rolników.

- Dla producenta rolnego, który ponosi największe koszty ogólne na paliwo w okresie letnim dochodzące do 35-40% taka sytuacja jest nie do zaakceptowania. Generuje to olbrzymie wydatki dla wszystkich gospodarstw rolnych, a planowana podwyżka opłaty paliwowej dodatkowo obciąży rolników i dlatego jest nie do zaakceptowania – uważają organizacje.

Przedstawiciele producentów zbóż i rzepaku proponują, by z podwyżki zwolnić rolników na podstawie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego, zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

- Proponujemy by ulga podatkowa obowiązująca rolników była podniesiona o tą samą kwotę, na którą planuje się zwiększyć opłatę paliwową, czyli 0,25 zł na litrze (włączając VAT) - czytamy w piśmie do ministrów.

Z kolei samorząd rolniczy proponuje zwiększenie limitu z 86 l do 110 l, do którego przysługuje zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

- W świetle planowanych zmian, zdaniem samorządu rolniczego jest to konieczne – tak wniosek o podniesienie stawki zwrotu akcyzy tłumaczy szef Krajowej Rady Izb Rolniczych, Wiktor Szmulewicz.

Wylicza on, że za zakup paliwa do produkcji rolnej na każdy 1 ha rolnicy będą musieli wydać ok. 21,5 zł więcej niż dotychczas. A to obniży opłacalność produkcji rolnej.

Samorząd rolniczy wielokrotnie wnosił o zwiększenie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, jak również postulował o zwiększenie limitu zużycia oleju napędowego na 1 ha użytków rolnych. W świetle planowanych zmian, zdaniem samorządu rolniczego jest to konieczne, dlatego Zarząd KRIR wniósł jak na wstępie.

PiS: to nie jest nowy podatek

Sejm w środę zajął się w pierwszym czytaniu projektem ustawy autorstwa posłów PiS o Funduszu Dróg Samorządowych. Jak poinformował Kurier PAP, do zarzutów opozycji odniósł się podczas konferencji prasowej w Sejmie poseł PiS, przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Bogdan Rzońca.

- Projekt dotyczący powołania Funduszu Dróg Samorządowych to nie jest wprowadzanie nowego podatku; jeśli chcemy jeździć bezpiecznie, po dobrych drogach musimy wprowadzić opłatę drogową - mówił Rzońca.

Przypomniał, że w 2015 r. koszty wypadków drogowych w Polsce przekroczyły 42 mld zł. Dodał, że Polska znajduje się w niechlubnej czołówce krajów, jeśli chodzi o liczbę osób zabitych w wypadkach drogowych. Według posła jednym z powodów tego są "bardzo słabe drogi gminne, powiatowe i bardzo słaba sieć komunikacyjna".

- Propozycja PiS wychodzi na przeciw samorządowcom, których nie stać na naprawę dróg – mówił Rzońca.

Kamila Szałaj, fot. dreamstime.com

Tagi: rolnictwo, portal rolny, rolnik, zysk rolnika, paliwo, Krajowa Federacja Producentów Zbóż, Krajowe Zrzeszenie Producentów Rzepaku i Roślin Bi, KRIR,

powrót

Wydrukuj Do góry strony

Twój komentarz

KOMENTARZ:

PODPIS:

Twój komentarz zostanie wyemitowany po zatwierdzeniu jego treści przez moderatora.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy.

Komentarze

W tej chwili brak komentarzy

Pogoda - AgroNews

Zainstaluj Flash Player aby zobaczyć pogodę.

Get Adobe Flash player