zamknij

Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

 
Facebook AgroNews Twitter AgroNews Youtube AgroNews GooglePlus AgroNews

Zmiany w przewozie paliw tuż, tuż. Rolnicy mają mnóstwo obaw
2017-04-14

18 kwietnia wejdą w życie nowe przepisy dotyczące przewozu drogowego towarów wrażliwych. Zmiany dotkną także rolników - w zakresie zakupu paliwa do gospodarstw. Gospodarze obawiają się nowych regulacji i procedur, ponieważ za ich nieprzestrzeganie grożą wysokie kary – nawet do 20 tys. zł.

 

rolnik, rolnictwo, zysk rolnika, przewóz paliw


Systemem rejestracji i monitorowania objęte zostaną towary często będące przedmiotem nieprawidłowości w rozliczeniu podatku VAT i akcyzowym. Należą do nich m.in. paliwa silnikowe i ich pochodne, w tym biodiesel; dodatki do paliw; oleje smarowe; odmrażacze na bazie alkoholu etylowego; rozcieńczalniki i rozpuszczalniki; alkohol etylowy częściowo i całkowicie skażony oraz susz tytoniowy.

Nowe rozwiązania mają przynieść wzrost dochodów budżetowych z podatków VAT i akcyzy. W latach 2017-2026 do budżetu państwa powinno wpłynąć ok. 6,5 mld zł z tytułu podatku VAT i akcyzowego.

Rolnicy boją się skomplikowanych procedur

Zgodnie z nową ustawą, zakup paliwa do gospodarstwa będzie podlegał monitoringowi za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych przez organy celno-skarbowe.

- Będzie to dotyczyć przewozu paliwa ON w ilości powyżej 500 litrów jednorazowo i to w każdym przypadku. Zakupujący paliwo będzie zobowiązany do zgłoszenia transportu paliwa za pomocą wyżej wspomnianej platformy - wyjaśnia Krajowa Rada Izb Rolniczych.

Rolnicy obawiają się, że przy zakupie większych ilości paliwa, za każdym razem będą musieli przechodzić skomplikowane procedury.

- Problem, i to duży, powstaje z rolnikami ryczałtowymi, którzy są teoretycznie wyłączeni spod działania ustawy. Właściwa firma transportowa (dystrybutor) nie ma prawnie określonych dokumentów, na jakich ma wieźć paliwo do takiego klienta. W przypadku kontroli na drodze kierowca w zasadzie nie będzie mógł wytłumaczyć, dokąd jedzie, z czym, jaką ilość paliwa ma zgłoszoną w systemie SENT, a jaką wiezie do rolników indywidualnych lub odbiorców - czytamy w stanowisku Walnego Zgromadzenia Lubelskiej Izby Rolniczej.

Lubelski samorząd zwraca również uwagę, że jest wiele niewiadomych, a kary przewidziane w nowych przepisach są wysokie, sięgające nawet 20 tys. zł. 

Dlatego Izba zaapelowała o uproszczenie procedur, tak aby mogły sobie z nimi poradzić również małe, nieprzygotowane jeszcze do zmian gospodarstwa.

Redakcja AgroNews, fot. freeimages.com

Tagi: rolnik, rolnictwo, zysk rolnika, przewóz paliw,

powrót

Wydrukuj Do góry strony

Twój komentarz

KOMENTARZ:

PODPIS:

Twój komentarz zostanie wyemitowany po zatwierdzeniu jego treści przez moderatora.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy.

Komentarze

∼wa4BUJc4P [2017-05-17 07:53:56]

Christmas is now less than two weeks away, I finally got a little wish list together for 52WoC Task #47! I actually had a seiuidiff-cmlt time compiling a list for once. This of course means I feel

Pogoda - AgroNews

Zainstaluj Flash Player aby zobaczyć pogodę.

Get Adobe Flash player